Mjölk ger näring!

Mjölk är en otroligt praktisk produkt. Förutom att det är enkelt att få i sig mjölk antingen som dryck, mellanmål eller till våra vanliga måltider, innehåller mjölk 18 av de 22 näringsämnen vi behöver varje dag. Enligt Livsmedelsverket råd räcker det med att varje dag få i sig 2-5 dl mjölk, fil eller yoghurt för att få i sig tillräckligt med kalcium och på köpet får man dessutom i sig en mängd bra vitaminer och mineraler.

mjölk ger näring

 

Vilka vitaminer får jag i mig via mjölkprodukter?

D-vitamin som är ett fettlösligt vitamin som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium från kosten. Många mejeriprodukter är berikade med D-vitamin.

Protein som innehåller essentiella aminosyror som våra kroppar inte själva kan producera.

Riboflavin (vitamin B2) som hjälper kroppen att bryta ner fett, kolhydrater och protein.

Vitamin B12 behövs bland annat för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av blodkroppar. Dessutom är just denna vitamin nödvändig för nervsystemets funktion.

 

Vilka mineraler finns det i mjölk?

Kalcium behövs för att bygga upp tänder och ett starkt skelett. Men även för att blodet ska koagulera och våra muskler ska fungera normalt.

Zink, selen och jod, mineralämnen som är nödvändiga för våra kroppar men som har olika funktioner.

Zink hjälper till att påverka vår omsättning av proteiner, kolhydrater, fett och vissa vitaminer (exempelvis vitamin A). Zink är dessutom mycket viktigt för vårt immunsystem.

Jod ingår i sköldkörtelhormoner som deltar i vår ämnesomsättning. Brist på jod kan leda till struma och förstoringar av sköldkörteln.

Selen är en viktig antioxidant och behövs, tillsammans med jod, för att reglera vår ämnesomsättning.

För den som är aktiv och vill äta en bra välbalanserad kost är mejeriprodukter ett otroligt praktiskt och bra livsmedel. Tillsammans med en i övrigt bra kost och vardagsmotion har du lösningen på ett hälsosamt liv.

Källa: Livsmedelsverket, Mjölk.se