Proteinrika mellanmål håller sötsuget borta

Blir du sötsugen framåt tre på eftermiddagen eller strax innan det är läggdags på kvällen? Då är det kanske dags att se över hur dagens måltider fördelas ut. För att vår kropp bäst ska kunna utnyttja näringsämnena bör man dela upp dagsbehovet av energi och näring på tre ungefär lika stora måltider samt ett till två mellanmål.

 

bra mellanmål

 

Hur bör jag fördela måltiderna för att inte bli sötsugen?

Mängden kalorier man ska äta vid varje måltid är individuellt och påverkas av hur pass aktiv eller inaktiv man är under dagen. Men som en regel kan man säga att 1/4 av dagens energibehov ska intas till frukost och ungefär 1/3 till lunch och middag. Utöver detta lägger man till 1-3 mellanmål beroende på hur högt energibehov man har.

Behövs verkligen mellanmål?

Mellanmål är något de flesta vuxna, barn och ungdomar behöver, dock kan storleken variera beroende på hur pass aktiv man är. Har man ett lågt energibehov räcker det med någon frukt men så fort man rör på sig lite mer, exempelvis cyklar fram och tillbaka till arbetet eller rör på sig under arbetsdagen så behöver man öka på mängden energi i form av ett bra mellanmål. Om man dessutom tränar på ett eller annat sätt under dagen kan man lägga till ytterligare ett mellanmål.

Vad bör ett mellanmål bestå av?

Det viktiga är dock att se till att äta nyttiga mellanmål, annars riskerar du att stoppa i dig kalorier du inte behöver. Ett bra mellanmål bör bland annat bestå av en hög proteinhalt. Detta då kroppen enbart kan tillgodose sig proteinet om det fördelas jämnt under dagen. Fördelen med att sprida ut proteinintaget under dagen är också att vitaminer och järn bättre kan tas upp av kroppen om protein tillförs vid varje måltid. Dessutom är proteinrika mellanmål mättande och minskar sötsuget.

Bra proteinrika mellanmål kan vara yoghurt, kvarg, grov smörgås, ägg, nötter eller gröt.

Källa: Livsmedelsverket